Inbound marketing ili kako biti prvi na Google-u
27.09.2022. / Sadržajni marketing

Što podrazumijeva inbound marketing i što ga čini izvrsnom marketinškom strategijom? Jeste li spremni saznati što sve možete učiniti za svoje poslovanje, uz minimum ulaganja? Potrebno je samo vrijeme.

Svakome leži nešto drugo i svatko vidi drugačiju svrhu svoga posla i to je sasvim u redu.  
Osim što biste trebali slušati stručnjake i gurue digitalnog marketinga koji znaju što trebaju raditi, trebate i slijediti svoj put, imati svoju zvijezdu vodilju.  
 
Svatko želi uspjeti u onome što radi, ali poneki jednostavno žele biti najbolji i prvi u svojoj specifičnoj niši. Svakome leži nešto drugo i svatko vidi drugačiju svrhu svoga posla i to je sasvim u redu.  
 
Ali kako zapravo uspjeti? Kako uspjeti kada su resursi limitirani ili kada se jednostavno ne želite ili nemate volje oglašavati? Pa uz pomoć inbound marketinga, za kojeg statistike pokazuju kako je čak i preko 60% povoljniji od tradicionalnih oblika marketinga, a ROI mu je čak i do 3 puta veći. 
 
Što inbound čini tako privlačnim tvrtkama, a ujedno i tako efektivnim? Inbound marketing omogućava građenje kvalitetne trajne veze između korisnika, potencijalnih korisnika, klijenata ili kupaca. 
Međutim, ono čime se inbound marketing najviše ponosi je činjenica kako uz pomoć njega možete biti “prvi na Google-u"


Što je inbound marketing i koji je njegov cilj  


 
Inbound marketing je ona vrsta marketinga s kojim vi privlačite svoje kupce i klijente k sebi, za razliku od oglašavanja prema vani gdje svima javno obznanjujete svoje postojanje.  
 
Dakle privlačite kupce na svoju web stranicu i društvene mreže za razliku od oglašavanja putem Google i drugih oglasa, billboarda ili nečeg trećeg. Ovdje je riječ o stvaranju sadržaja, jer se smatra kako se klijenti i kupci najviše i najbolje privlače putem kvalitetnog sadržaja. Osobito jer bi taj sadržaj trebao biti krojen prema njima i namijenjen baš njima. 
 
Inbound marketing možemo i definirati kako onaj koji korisniku “ne iskače” u vidu pop-upova, oglasa i sličnog niti mu s njim npr. ne prekidate njegov dnevni proces scrollanja društvenim mrežama. Znači inbound marketing ne viče - evo me ovo sam ja i ovo je moj proizvod, nego je on ono što bi se reklo “easy does it”. Ili po našu - pomalo.  
 
Zašto se čini kako jako mali broj poslovanja zapravo koristi inbound marketing u svojoj strategiji? Jednostavno. Jer smatraju kako za to nemaju vremena ili jednostavno u njega ne vjeruju. Inbound marketing djeluje na duge staze, a rijetki imaju volje i strpljenja čekati neki duži period vremena za uspjeh. Većina želi sve odmah i ako ne može danas onda neka to bude sutra, a po mogućnosti čak i jučer.  
 
Što je to različito od onoga što sada radite, pitat ćete se, ako pišete blogove i objavljujete postove i storije na Instagramu i Facebooku i aktivni ste na LinkedInu? Razlika je u planiranju i dosljednosti. 
 

graf primjera djelovanja inbound marketinga
 
Primjer djelovanja inbound marketinga 


 
Inbound djeluje po principu 4 esencijalna procesa:  

  • Attract - privuci 
  • Convert - pretvori 
  • Close - zatvori 
  • Delight - oduševi

 
U procesu između privlačenja i pretvaranja, zapravo privlačite stranca u svog idućeg klijenta ili korisnika kako bi posjetio vašu web stranicu, dakle pretvarate ga u posjetitelja.  
Jednom kada ste dobili posjetitelja na svojoj stranici sadržajem ga pretvarate u lead kojem prodajete svoju uslugu ili proizvode te ga pretvarate u klijenta. Kako je klijenta potrebno zadržati, također se smatra kako ga sadržajem trebate oduševiti (kao i kvalitetom svojih proizvoda i usluga), a sve kako bi on postao vaš promotor.  
 
Sadržaj kojim privlačite kupce i klijente na svoju web stranicu te ih tamo zadržavate te u konačnici pretvarate u kupce i promotore, su blogovi, objave na društvenim mrežama kao i ključne riječi koje ćete u svojim blogovima i na web stranici koristili kako bi im dali informacije koje pretražuju.  
 
Dakle, ako vaš korisnik pretražuje pojam trendovi u marketingu naići će na ovaj blog koji ga informira o traženom pojmu. Ujedno je i visokopozicioniran na tražilici jer daje kvalitetne informacije na tu temu, a korištene su i ključne riječi vezane za tu pretragu.  
 

graf 5 elemenata inbound marketinga


Što trebate učiniti kako bi inbound marketing uspio 


Zapravo je pet elemenata koje se smatra ključnima za uspješnu inbound marketinšku kampanju: 

  1. Povezana struktura 
  2. Kvalitetan sadržaj 
  3. Personalizacija  
  4. Komunikacija i razumijevanje  
  5. Inspiracija 


1. Povezana struktura  
Kod inbound marketinga je bitno imati strukturu koja će biti povezana i koja će sve vaše priče prikazivati jednakom kontinuiranom vrijednošću. Dakle odaberite koju ćete svoju priču vjerno pratiti, drugim riječima odredite koji je vaš cilj. Osim prodaje, naravno.  
 
Istaknite vrijednosti koje želite promovirati te oko njih razvijte svoju strategiju. Želite li biti poznati kao najbolja majstorica za trepavice ili najbolji u županiji za auto detailing, promovirajte sebe kao brand. Nastojte sebi pronaći jednu jedinstvenu frazu koju ćete koristiti kao slogan, a koja će najbolje odražavati vašu bit.  
 
2. Kvalitetan sadržaj 
Kreirajte kvalitetan sadržaj za svoje korisnike, te se potrudite kreirati ga prema njihovim potrebama. Znači ciljano. Istražite što vaši potencijalni budući kupci i klijenti žele ili trebaju te im to i dajte.  
 
Ako ste novi na tržištu reklo bi se kako oni ne znaju što im treba dok im to ne ponudite. Kvalitetan sadržaj, odnosno content se gradi uz pomoć ključnih riječi. Saznajte što vaši korisnici guglaju i to im servirajte u blogovima.  
 
3. Personalizacija 
Personalizacija znači kako si ne biste trebali dozvoliti generaliziranje u svojoj inbound strategiji. Svoj content posvetite ciljanoj publici kojoj je on potreban. Formirajte buyer persone i kreirajte sadržaj kojega bi vaše buyer persone najviše željele vidjeti na vašem webu i društvenim mrežama. Oni koje želite privući trebali bi se “prepoznati” u onome o čemu pišete. 
 
4. Komunikacija i razumijevanje  
Razumijevanje onoga što radite i zbog čega to radite je izuzetno važno. Važno je znati koji je krajnji cilj. Ali važno je razumjeti svoje korisnike potpunosti, te slušati njihove potrebe i želje. Razumijevanje publike koju ciljate je esencijalno kao i poznavanje svoje publike kako bi strategiju prilagodili baš njima. 
 
Inbound marketing podrazumijeva i komunikaciju sa korisnicima putem društvenih mreža te putem raznih upitnika, ili jednostavno pitanja kojeg im možete uputiti na mrežama. Komunikacija jedan na jedan između osobe koja koristi vaše proizvode ili usluge dati će vam najbolji, zapravo neiskreniji uvid u vaše poslovanje.   
 
5. Inspiracija  
Inbound marketing uglavnom postoji kako biste vi inspirirali svoje korisnike, potencijalne, trenutne i buduće. Vaši tekstovi, objave i newsletteri postoje kako bi im pružili neka nova znanja, uvide u stvari koje ih zanimaju ili koje do sada nisu znali ili ih jednostavno informirali o tome što je novoga kod vas. Ipak je važno naći pravu mjeru i ne ‘napadati’ sa previše sadržaja. 


 

žena stvara content za web stranicu


Koju ulogu imaju content i copywriting u inbound marketingu 


Kako content i copywriting imaju ogromnu ulogu u inbound marketingu važno je taj dio posla obaviti kako spada. Predlažemo vam ako ne znate što i kako raditi, ili se educirajte po tom pitanju, zaposlite nekoga tko zna ili eksternalizirajte pojedinca ili marketinšku agenciju. Kako god je vama lakše.  
 
Seth Godin jedan od gurua modernog digitalnog marketinga za inbound marketing kaže kako je to u suštini samo dijeljenje ideja. Također kaže i kako tu nema prečaca, samo rad, red i disciplina, ali i koordinacija svih marketinških poslovnih procesa. 
 
Što radi content, odnosno sadržaj? Osim što privlači korisnike na vaš web ujedno i poboljšava autoritet vašeg weba, on daje vrijednost vašem brandu. Sve je to naravno, kako bi se povećala prodaja, ali na jedan prirodan, organski način, bez oglasa i bez promocija. 
 
Kakav je content potreban, kako biste potpune strance pretvorili u predane promotore vašeg brenda: 

  • “How to” 
  • Newsletteri 
  • Blogovi 
  • Infografike 
  • E-book
  • Case study 
  • Webinari 
  • Društvene mreže 


 
“How to” sadržaj: Objavljujte sadržaj koji objašnjava što i kako činiti, a osobito je poželjno ovakav oblik sadržaja stvarati u video formatu. Želite nekome objasniti kako biti sigurni na webu, ili kako zaštititi svoje intelektualno vlasništvo, objasnite to detaljno u videu. Dakle dijelite nesebično svoje znanje s drugima, pomozite im.  
 
Newsletteri: U procesu razvijanja brenda potrebno je stvarati i bazu korisnika koji će biti pretplaćeni na vaš newsletter. Najbolja strategija je ona kada direktno na vašem webu pozivate korisnike na pretplatu te ih potaknete s nekim popustom ili slično. Newsletteri neka budu informativni ali i zabavni, odnosno nemojte samo sipati mnoštvo informacija i reklama. 
 
Blogovi: Pišite (ili nađite nekoga tko će to činiti za vas) blogove sa minimalno 1200-1500 riječi koji odgovaraju na pitanja koja ljude zanimaju, uz korištenje ključnih riječi kao i long tail ključnih riječi. Naravno, u sve ukomponirajte i SEO i sve njegove alate za najbolje rezultate. 
 
Infografike: Imate li želju nešto objasniti, ali riječi vam baš i ne dolaze, pokušajte napraviti infografiku. Sam proces stvaranja infografike nije osobito kompliciran, a može se jednostavno kreirati putem platformi kao što su Canva ili Visme
 
E-book: Sva svoja how to videa, infografike pa i pojedine blogove možete objediniti u e-booku. Idealan je alat koji možete dati na download svojim korisnicima, a oni vaše savjete i primjere mogu koristiti  onda kada njima to bude potrebno.  
 
Case study: Pomogli ste nekome riješiti problem? Pohvalite se time na svojoj web stranci. Kao što osoba koja radi nokte stavlja slike svojih radova na Instagram (a što je to nego mini case study) tako i vi stavljajte priče svojih klijenata na svoj web. Korak po korak, koji problem su imali i kako ste im pomogli. Nema veze čime se bavite, pa makar i pjeskarenjem brodova. Stavite par slika i par riječi kako bi dočarali kako je sve izgledalo prije do toga kako sve izgleda nakon vašeg rada i truda.  
 
Webinari: Slično kao i how to videa koja ćete postavljati na svoj web, webinari su izvrsna prilika za promociju. Potaknite svoje pratitelje na prijavu i sudjelovanje, na webinar pozovite i goste i eto web seminara u kojem možete imati dugotrajan kvalitetan sadržaj.  
 
Društvene mreže: Još uvijek najbolji, najmoćniji i besplatan alat kojim možete utjecati na svoj brand, komunicirati sa svojim pratiteljima stvarnom vremenu te stvarati sliku o sebi kakvu želite. Društvene mreže su izvrstan alat gdje svoje pratitelje možete pravovremeno obavještavati o onome što je vama bitno, najavljivati nove proizvode ili usluge ili jednostavno dijeliti ono što je vama bitno.   
 
Na pitanje gdje sve to činiti, odgovor je primarno na vašoj web stranici, a iza toga putem e-maila i društvenih mreža. Svime ovime kreirate svjesnosti o brandu, što je i jedan od ciljeva inbound marketinga. Kvalitetan sadržaj vam pomaže i pozicionirati se visoko na tražilicama kao što je Google, pa čak i biti prvi na Google-u. 
 

 

graf koji objašnjava kako do cilja u inbound marketingu

 
Primjeri inbound marketinga u stvarnom životu

 
U vašoj bližoj okolini sigurno postoji netko koga smatrate pomalo ekscentričnim po pitanju oglašavanja, jer on ili ona “radi nešto tamo drugo”. Oni sigurno znaju što je to nešto tamo i imaju vjere u vlastite ciljeve i sposobnosti. Kada znate što radite, nije se problem ni popeti na prvu poziciju na Google-u. 
 
Dakle na pitanje kako biti prvi na Google-u, a ne potrošiti ništa (ili potrošiti minimalno) za ključne riječi kao što su pjeskarenje plovila odgovor je – inbound marketing.  
 
Kako to postići? Upornošću i sadržajem i sa ničim drugim. Vjerovali ili ne postoje ljudi koji niti jednog novčića nemaju potrošenog na oglašavanje. Sve su svoje uložili u kadar koji zna copywriting i alate koji su im pomogli raditi što bolji SEO.  
 
Oni su ostvarili svoj cilj možemo reći, cilj kojega ima mnogo njih. Pojaviti se na tražilici kao što je Google na prvoj stranici, bez oglasa, dakle organski – je moguće. Upornošću, radom i edukacijom. Ništa nije došlo preko noći, pa ni jedna od prvih pozicija na Google-u neće nikome doći samo tako. 
 
Taj cilj biti prvi ili među prvima na Google-u je ono što marketinški stručnjaci često čuju od svojih klijenta. Kada im se kaže kako biti na tražilici na visokoj poziciji zahtijeva rad i disciplinu, onda nitko to ne želi, a pogotovo nitko ne želi dugoročno ulagati u nešto kao što je SEO ili inbound marketing. Što zapravo nije dobra strategija.  


  
Prednosti i mane inbound marketinga  


Kao i sve, tako i inbound marketing ima svoje loše strane no nema ih toliko mnogo koliko možda mislite. Inbound marketing istiskuje zaista dosta truda i poznavanje raznih tehnika, zahtjeva konstantno unaprjeđivanje znanja i korištenje raznih alata.  
 
Smatra se kako je vremenski period u kojem inbound počinje davati prve rezultate negdje oko 6 mjeseci. Ali bit ćemo iskreni, prave rezultate ćete možda čekati i dulje. Ako ste u nekoj vrlo maloj specifičnoj niši i bavite se npr. pjeskarenjem plovila, imate kvalitetnu web stranicu sa sadržajem i koja daje točne informacije koje korisnike zanima, taj period može biti i kraći. Ubacite par blogova i pokoji video i recept za uspjeh je tu.  
 
Prednost inbound marketinga je to što je manji trošak od ostalih oblika marketinga i kampanja. I da, zahtjeva trud, ali ponekad znatno manji nego neke druge kampanje.  
 
Još jedna prednost, ali i savjet je – pokušajte biti originalni i svoji. Samu srž svojeg poslovanja biste trebali moći prenijeti u najmanje jednoj rečenici. Potrudite se ne biti kao i svi ostali. Sigurno vam je poznat citat Oscara Wildea “Imitation is the sincerest form of flattery.”, ali ostatak tog citata glasi: “That mediocrity can pay to greatness.”