Marketing trendovi za mali biznis u 2023. g.
30.11.2022. / Analiza i strategija

Trendovi u marketingu svake godine donose neke nove smjernice koje trebate slijediti. Saznajte koji će trendovi biti aktualni iduće godine za male biznise, ali i za tvrtke svih ostalih veličina.

Već smo pisali o tome kako će u trendovima za 2022.g. glavnu ulogu igrati prisutnost na LinkedInu, influenceri, personalizacija vaše usluge i kako je bitno stvarati kvalitetan sadržaj. Između ostaloga pisali smo i o tome kako se ukidaju kolačići, ali taj se proces izgleda pomaknuo na 2024.g.  
 
Sve u svemu, nismo pogriješili u našim predviđanjima trendova, utjecaj LinkedIna sve više raste, influenceri su još uvijek važni.  
 
Kad smo već spomenuli i sadržaj, još uvijek je bitno na svom webu i društvenim mrežama “informirati” mase te biti prisutni. U objavama još uvijek trebate paziti imate li linkove na vašu web stranicu, jer ona je sve.  
 
Pisali smo i o tome kako napredak neumoljivo ide, tehnologije se razvijaju, pravila se konstantno mijenjaju. Ako ne idete u korak s njima, ili bar s onima za koje mislite kako bi vam bile dobre, stagnirat ćete. A stagnacija može dokrajčiti vaš mali biznis. Ali i veliki, jednako tako. 
 
Nastavljamo dalje jednako kao i u prošlom članku o trendovima, i ako mislite zašto biste trebali pratiti trendove jer “if it’s not broken...”, znajte kako vaša konkurencija već zna ili radi veliku većinu ovih stvari.  
 
Među najbitnijim trendovima koji se najavljuju kao esencijalni za mali biznis, ali i za sve ostale, u 2023.g. ističu se:  

  1. Omni channel marekting 
  2. Vizualni storytelling
  3. Customer experience 
  4. B2B vs B2C 
  5. Self promotion 

 kanali digitalnog marketinga
 
1. Omni channel marketing 


 
Kod marketinga, omni channel marketing je ono što je sada u trendu, mogli bismo reći. Već i je neko vrijeme, ali u 2023.g. će biti “must-have”.
 
Znamo, nesretno je ponekad prevoditi marketinške izraze na naš jezik. Na hrvatskom je omni channel marketing preveden kao više kanalni marketing. No, omni predstavlja puno više od toga, a sama riječ u kombinaciji s drugima znači “sve”. Na našem predivnom jeziku bi točniji prijevod bio posvemašnji marketing, ali tako je kako je. Držimo se više kanalnog marketinga.  
 
Možda to pokrivanje svih kanala zvuči malo previše, i nemoguće. Nitko vas ne tjera pokriti sve moguće opcije za marketing, nego koliko možete podnijeti. Mogli bismo reći - pokrijte se onoliko koliko možete, ali što više to bolje. 
  
Omni channel marketing ima nešto što marketing na jednom ili na samo par kanala, zapravo nema. To je praćenje korisnika bez gubljenja ijednog segmenta u komunikaciji, a gdje sva vaša komunikacija ima jedan određeni kontinuitet. 
 
Tu ostvarujete i još nešto vrlo vrijedno za vaš mali biznis, a to je brendiranje kroz više kanala. Omogućuje dosljednost, a dosljednost vaši korisnici jako vole. Cijene vaš trud i kad se on vidi, a jednako tako znaju cijeniti i vaš profesionalizam. 
 
Dakle više kanala, ali sa dosljednom porukom, promocijama istih usluga i proizvoda, ili više njih. Trebate izbjegavati nedorečene strategije ili više njih odjednom, bez strukture. Budite jasni i direktni. Dakle jedna poruka – jedna priča.  
 
Na samo jednom kanalu, na jednoj društvenoj mreži ili slično, vaša objava se može izgubiti ili je vaš korisnik može propustiti. 
 
Jednostavno rečeno od trgovine ili ureda, od obrta pa nadalje do društvenih mreža, newslettera i billboarda, budite prisutni i budite svugdje. Ali imajte na umu – nemojte biti naporni.  
 
Povežite svoju priču u jednu suvislu, povežite iskustva u trgovini sa svojim online poslovanjem, stvorite od svoje trgovine i online trgovine, jedno fluidno poslovanje. 

 

galerija sa praznim okvirima za slike, kao simbolika za visual storytelling u marketingu
 
2. Visual storytelling - Ispričajte svoje biznis ideje slikama 

 
Za one koji su do sada smatrali kako ono vizualno nije važno, molimo vas, udaljite se čim dalje od te zablude. Profesionalizam vaše tvrtke se odražava i estetikom općenito; vizualima vaših oglasa, billboarda i feedom vaših društvenih mreža.  
 
Visual storytelling je postao jako važan trend; imati vizualno dopadljivu kontinuiranu priču i profesionalan feed na društvenim mrežama je od esencijalne važnosti.  
 
Sastavite sebi plan objava unaprijed ili nađite nekoga tko će to za vas učiniti. Neka objave imaju zajedničku poveznicu, boju, dizajn, logo. Kada vaši korisnici otvore vaš Instagram neka im vaš ‘grid’ pokaže nešto što je lijepo i smisleno posloženo
 
Pazite i kod oglašavanja, neka svaka platforma i oblik oglašavanja trebaju imati svoju zasebnu, ali povezanu priču. I izbjegavajte zamke kao što su kopiranje objava s Instagrama na Facebook i obrnuto.  
 
Izbjegavajte upotrebu vizuala sa Instagrama i na billboardima, jer nije svaki kanal za jednak oblik oglašavanja. Ali da, neka priča ima kontinuitet i neka bude povezana - neka ima sličan vizualni identitet.  
 
Putem visual sotrytellinga zapravo pričate svoju priču slikama. Stoga ispričajte ono što želite, ali neka to ima smisla. Nemojte mijenjati fontove i boje kako vam dođe “inspiracija”, nemojte stavljati slike loše kvalitete ili jednostavno loše. 
 
Izbjegnite situacije gdje će vam društvene mreže, oglasi i sam brending izgledati kao da ih radi 6 osoba bez zajedničke komunikacije. Povežite sve u jedan profesionalan dizajn i priču koja će vašim korisnicima biti vizualno privlačna.  
 
 

sretni emotikon sa ocjenom korisnika od pet zvijezdica, customer experience je važan
3. Customer experience iznad svega 


Glavni fokus i pitanje uvijek treba biti - što moj kupac želi? Ono što se prvo trebate pitati je bi li i vi sami kupili vaš proizvod ili koristili uslugu
 
Kad smo kod kupaca trend u marketingu za 2023. najavljuje i customer experience kao alfu i omegu svega u marketingu. Za mali biznis to je osobito važno. Lokalno poslovanje ovisi baš o kupcima koji dolaze u njihovu trgovinu. Čestog kupca znaju imenom, pitaju ga kako je i znaju već i unaprijed predvidjeti njegove potrebe. 
 
A kupac? On se baš iz tih razloga vraća u baš tu trgovinu, obrt ili slično, jer je cijenjen, jer je prepoznat i jer on sam cijeni i prepoznaje baš tu činjenicu - svoju vlastitu vrijednost kupca ili korisnika
 
Kao što uvijek idete jednom mehaničaru, jer imate “svog” mehaničara. On zna što vozite, nazvat će vas ako zna kako trebate promijeniti gume ili napraviti veliki servis. Zna vas imenom i pita vas kako je familija i uzet će vas i preko reda. Mehaničari su postali zlata vrijedni, i oni to znaju. Ali isto tako imati mehaničara koji vas neće preveslati i koji će vam riješiti popust na dijelove, je neprocjenjivo.  
 
Možemo li navesti lokalnog mehaničara kao izvrstan primjer za customer experience? Možemo. Neki od nas osobno vole kada ih se podsjeti na neke stvari, kad ih se zove nadimkom i kada im se kaže kako bi trebali staviti rabljeni far, kako bi se izbjeglo bacanje novca na novi.  
 
Sve to će dovesti do toga što ćete “svog” mehaničara preporučiti drugima. I nekako neplanski bez predumišljaja, mehaničar postaje onaj koji najbolje njeguje customer experience. 
 
Možemo zaključiti - u svom malom biznisu vodite svoj customer experience kao i vaš mehaničar. Prepoznajte svog korisnika, kupca ili klijenta, udovoljite im te ih njegujte i ulažite kontinuirani trud u njihovo pozitivno iskustvo. 
 
A kada smo kod pozitivnih iskustava, spomenut ćemo i što izbjegavati kako vaši korisnici ne bi imali loše iskustvo: 

  • usluga vam nije personalizirana - vaš kupac je samo broj, ne poznajete dovoljno njegove želje ni potrebe  
  • nerazriješene situacije i nerazumijevanje – kupci mrze kada se dogodi nerazumijevanje s vaše stane ili se neka situacija nikako ne rješava, kao što je reklamacija koju ste stavili na stranu i ne da vam se s njome baviti 
  • predugo čekanje - čekanje na odgovor npr. na upit ili na samu isporuku je ono što može učinit samo jedno; izgubit ćete tog korisnika zauvijek, a usput će vam ostaviti i lošu recenziju gdje god stigne  
  • neljubaznost i roboti – kupac kao takav ne voli neljubazno osoblje, ni uživo ni u online komunikaciji. Neljubazne prodavače ili operatere ljudi ne vole, ali još manje vole komunikaciju koja je u potpunosti automatizirana gdje se ni pod razno ne može doći do žive osobe 
     

 B2B postaje B2C

4. Brisanje granica - B2B postaje B2C 


Kao marketinška agencija uvjerili smo se kako vlasnici i direktori tvrtki žele biti hands-on u svom poslovanju. Ispada kako je suradnja u najmanjem omjeru između njihovog marketinškog tima ili jedne osobe koja je zadužena za sve i našeg stručnog tima. 
 
Sam vlasnik ili direktor malog biznisa je taj s kojim komuniciramo te nam on temeljito objasni koja je njegova vizija i želja po pitanju marketinga.  
 
Prezentacija strategije marketinga tada zapravo umjesto B2B, postaje B2C. Direktor je naš customer, naš krajnji kupac. Busines to business postaje business to customer.  
 
Dakle, pomalo se brišu granice između business i customer iskustva. Vlasnik ili direktor malog biznisa je većinom osoba koja radi nekoliko poslova odjednom, i on kao naš klijent postaje i sam customer.  
 
Kako nama tako i ostalima, kontakti se isprepliću i veća je vjerojatnost osobito kod malih tvrtki, kako ćete izričito komunicirati s osobom koja je na vrlo visokoj poziciji. Na taj se način olakšava čitava procedura, ali se i manje “gubi u prijevodu” iz jednog odjela u drugi.  
 

zaposlenici tvrtke čestitaju na uspješno provedenom projektu

5. Self promotion - Promocija samog sebe 


 
Jeste li razmišljali biti sami svoj brend? Ako ste vlasnik malog biznisa, ali sve i ako niste velika je vjerojatnost kako ćete doći u situacije gdje će te biti obavezni raditi self-promotion - promovirati svoje poslovanje, novootvorenu tvrtku ili novi proizvod.  
 
I to je idealna prilika gdje možete postati sami svoj brend. I uskočiti u najnoviji trend u marketingu, jer 2023. godina nagovještava povećanje svjesnosti o brendu.  
 
I tko je bolja osoba za to od vas samih, ako ste vlasnik, direktor ili CEO? I pogotovo ako je mali biznis u pitanju. Vi ćete u većini slučajeva biti primorani raditi više poslova odjednom dok ne stanete na noge, i tu se stvara savršena prilika za predstaviti sebe kroz svoje poslovanje i obrnuto
 
Identificirati se kroz vlastito poslovanje ne bi trebalo biti teško. Imajte na umu kako će pri pretraživanju vaše web stranice ljudi među prvim stvarima otvoriti rubriku “o nama”. Vole vidjeti tko su vaši zaposlenici, tko ste vi i pročitati neku personaliziranu poruku od samog vlasnika te i vidjeti samog vlasnika. Naravno i to ovisi od vrste poslovanja.  
 
Tvrtke koje se najviše promoviraju, bilo velike ili male, u velikoj mjeri promoviraju baš svoje vlasnike ili direktore. Na pamet vam sad padaju pojedinci kao Richard Branson, Elon Musk, Walt Disney i njima slični? Kod nas su to ljudi kao što su Mate Rimac, Mate Janković ili Ella Dvornik-Pearce. Nisu nužno najbogatiji i nemaju nužno 10 uspješnih tvrtki, ali su jako dobri u stvaranju brenda od samih sebe ili osobnoj promociji onoga što rade.  
 
O njima najčešće čitate u medijima, najviše nailazite na njihove slike i reportaže o njihovim uspjesima, znate što rade, gdje rade i kako rade. To je u suštini self-promotion na lokalnoj razini.  
 
Posvetite se dobrotvornom radu, organizirajte razne panele i događaje i lako će vas se povezati sa vlastitom tvrtkom, ako vaša tvrtka bude i sponzor istih događanja. Vrlo brzo će se dogoditi spominjanje tipa “ovo je X, CEO tvrtke Y”. 
 
 


Too Long; Didn’t Read?  


U mnoštvu pojmova kojih susrećete u vezi marketinga svog malog biznisa, nema čega nema. I svi ti pojmovi mogu biti pomalo i zbunjujući. Ali praksa kaže kako je nabolje posvetiti se nekolicini stvari koje “rade”. 
 
Ne preporučuje se skakati s jedne stvari na drugu i znamo kao se ponavljamo, ali sustavnost je itekako važna. I ovako kao što smo mi izbjegli ponoviti riječ “dosljednost” tako i vi izbjegnite zamke loših strategija i u 2023. g. otkrijte nove trendove. U svakom slučaju barem kako biste bili ispred konkurencije.