7 principa psihologije za poboljšanje vaših društvenih mreža

Ako bolje razmislite – što je marketing nego čista psihologija? Što se koristi da se nekome nešto toliko svidi da pomisli kako mu treba, da to poželi i onda ode i kupi? Psihologija.

Psihologija i marketing na društvenim mrežama povezuju ljudsku svijest i digitalne interakcije na fascinantan način. 
  
Stručnjaci za digitalni marketing znaju kako pojednostavniti složeno ljudsko ponašanje, tako što demistificiraju ljudske potrebe i želje. 
 
Oni koriste principe psihologije kako bi podigli odnos brenda i kupca te postavili temelje za održivi rast i lojalnost
  
Želite ostvariti dublju povezanost sa svojom online zajednicom? Saznajte više o 7 principa psihologije. 
 

 

1. Princip reciprociteta 

U svojoj srži, princip reciprociteta je temeljni ljudski instinkt koji utječe na naše ponašanje u društvu, uključujući naše online interakcije. 
  
To je psihološka sklonost uzvratiti uslugu ili odgovoriti istom mjerom na postupke drugih.  
 
Na društvenim mrežama, uz pomoć ovog principa možete potaknuti angažman vaše publike, strateški im nudeći vrijednost. To ih potiče ih na uzvraćanje angažmana, lojalnošću i zalaganjem. 
  
Princip reciprociteta na društvenim mrežama počinje razumijevanjem potreba, želja i izazova vaše publike. 
 
Uskladite svoj sadržaj kako biste kreirali pronicljive članke, korisne tutoriale ili zanimljive priče koja obogaćuju iskustvo vaše publike na društvenim mrežama. 
  
Kada pratitelji vide vrijednost vašeg sadržaja, skloniji su uključiti se u interakciju s vašom brendom, dijeliti vaš sadržaj i podržati vaše poslovanje. 
  
Nekoliko praktičnih savjeta za stvaranje sadržaja koji nudi stvarnu vrijednost vašim pratiteljima: 

  • Slušajte – aktivno slušajte svoju publiku. Upotrijebite analitiku društvenih mreža i izravne povratne informacije, kako biste razumjeli koji sadržaj ima najviše odjeka kod vaše publike te ga po potrebi prilagodite.
  • Educirajte - slobodno podijelite svoju stručnost. Edukativni sadržaj koji vašoj publici pomaže riješiti probleme ili ih naučiti nešto novo ima nevjerojatnu vrijednost. Pozicionira vas kao izvor od povjerenja, potičući pratitelje na uzvraćanje usluge svojom lojalnošću i angažmanom. 
  • Uključite se – kreirajte interaktivne sadržaje kao što su ankete, kvizovi i online izazovi kako biste aktivno uključili svoje pratitelje. Ovakvi interaktivni elementi pozivaju na sudjelovanje i dijeljenje, prirodno potičući pratitelje da pridonesu zajednici. 
  • Cijenite - pokažite zahvalnost za angažman vaše publike. Bilo da prikazujete sadržaj koji su izradili korisnici ili odgovarate na komentare, priznavanje doprinosa vaše publike potiče pozitivan ciklus reciprociteta. 
  • Ponudite ekskluzivnost - nagradite svoje pratitelje ekskluzivnim sadržajem, ranim pristupom proizvodima ili uslugama te posebnim popustima. To dodaje vrijednost i čini da se osjećaju cijenjeno, motivirajući ih da podrže i dalje promoviraju vaš brend. 
     

 

2. Snaga društvenog dokaza 

Društveni dokaz je potvrda povjerenja potrošača i vjerodostojnosti na internetu. Djeluje na premisi da su ljudi skloni utjecaju, postupcima i odobravanju drugih. 
  
Uključivanjem testimoniala, recenzija i sadržaja kojeg generiraju korisnici (user-generated content - UGC) u svoju strategiju društvenih mreža, možete iskoristiti uvjerljivu moć društvenog dokaza kako biste podigli svoj ugled, ali i potaknuli povjerenje među svojom publikom. 
  
Strategije koje možete koristiti za učinkovito predstavljanje društvenog dokaza na svojim društvenim mrežama: 

  • Podijelite iskustva - istaknite pozitivna iskustva svojih kupaca/korisnika kako biste podigli vrijednost svog proizvoda, ali i dali glas svojoj publici te tako učinili da se vašem brendu može (više) vjerovati. 
  • Iskoristite recenzije - integrirajte recenzije svojih proizvoda ili usluga u objave na društvenim mrežama. Njihovo objavljivanje, posebno uz detaljne konkretne prednosti ili način na koji rješavaju situacije i probleme, može značajno utjecati na percepciju potencijalnih kupaca i samu odluku o kupnji. 
  • Promovirajte sadržaj kojeg generiraju korisnici - potaknite svoje pratitelje na dijeljenje svojih iskustava s vašim brendom ili proizvodima putem brendiranog hashtaga. Dijeljenje ovog UGC-a pruža autentičan dokaz zadovoljstva kupaca, a ujedno i povećava angažman. 
  • Istaknite prekretnice i postignuća - dijeljenje posebnih događaja, kao što je broj pratitelja ili usluženih kupaca, pokazuje uspjehe, ali i pouzdanost vašeg brenda, kao novim tako i postojećim pratiteljima.  
  • Udružite se s drugima -  suradnja s influencerima ili ambasadorima nekog drugog kompatibilnog brenda, može dati kredibilitet vašem brendu. Njihove su preporuke moćan oblik društvenog dokaza, koji iskorištavaju njihovo povjerenje kod svojih pratitelja kako bi poboljšali vaš ugled.

 

3. Koncept predanosti i dosljednosti 

Psihološki koncept predanosti i dosljednosti sugerira da kada se pojedinac nečemu posveti, veća je vjerojatnost njegovog uključivanja u kompatibilna ponašanja.  
 
Za brendove i poslovanja, ovo možemo prevesti kao održavanje skladne i dosljedne poruke, tona i estetike u svim kanalima
Takva koherentnost jača prepoznatljivost brenda te njeguje povjerenje i pouzdanost u očima publike. 
  
Strategije za implementaciju dosljednog slanja poruka i brendiranja su sljedeće: 

  • Sveobuhvatan brend vodič - kreirajte detaljan vodič za vaš brend (tzv. brandbook) koji uključuje ton komunikacije, boje i vizualne elemente vaše marke. To će osigurati da sav sadržaj, bez obzira na platformu na kojoj se nalazi, odražava temeljni identitet vašeg poslovanja. 
  • Zanimljiv narativ - stvorite uvjerljive priče koje su jednake vrijednostima i interesima vaše publike. To će ojačati vaš brend i potaknuti dublju povezanost s vašom publikom.  
  • Višekanalne strategije - prilagodite svoj narativ tako da odgovara jedinstvenom kontekstu i publici svake platforme, a istovremeno zadržite unificiranu priču o brendu. Tako će vaš brend prepoznatljiv i povezan, bilo da ga publika upozna na Instagramu, Facebooku ili LinkedInu.
  • Dosljedan angažman - redovito komunicirajte sa svojom publikom putem komentara, poruka i objava. Na taj način pokazujete predanost vašoj zajednici i potičete stalnu interakciju, gradeći lojalnu (i aktivnu) online zajednicu. 

  

4. Koncept oskudice 

Koncept oskudice moćna je psihološka prednost, koja tjera korisnike na brzo djelovanje pod FOMO principom (the fear of missing out). 
  
Ovaj princip, strah od propuštanja, je utemeljen na ljudskom instinktu da cijeni ono što je rijetko, a na društvenom mrežama može pojačati angažman i konverzije
  
Ako osmislite vremenski ograničene ponude i ekskluzivan sadržaj, možete stvoriti osjećaj hitnosti koji potiče trenutnu akciju, bez stvaranja frustracije ili skepticizma kod vaše publike. 
  
Strategije za učinkovito korištenje koncepta oskudice su: 

  • Originalne ograničene ponude - stvorite uvjerljive, vremenski uvjetovane, ali realne ponude. Pretjerana uporaba ili kreiranje lažnog koncepta oskudice, mogu narušiti povjerenje i obezvrijediti integritet vašeg poslovanja. 
  • Ekskluzivan pristup - ponudite svojim najvjernijim kupcima, korisnicima ili pretplatnicima ekskluzivan pristup vašim proizvodima, uslugama ili sadržaju prije nego drugima. 
  • Ograničena dostupnost - jasno komunicirajte kada su proizvod ili ponuda pred istekom. To može potaknuti na akciju isticanjem ekskluzivnosti i ograničene ponude. 
  • Ravnoteža hitnosti s transparentnošću - iako je stvaranje osjećaja hitnosti kod publike učinkovito, transparentnost je ono što će sačuvati njihovo povjerenje. 
  • Društveni dokaz - kombinirajte koncept oskudice s društvenim dokazom, kao što su izjave korisnika, kako biste potvrdili potražnju i vrijednost svoje ponude, čineći je još ekskluzivnijom i poželjnijom. 
  • Pružite stvarnu vrijednost – ako upotrebljavate princip oskudice, svaki sadržaj i svaka ponuda moraju dati stvarnu vrijednost korisnicima. Na taj način će se osjećati kako se njihova brza reakcija isplatio, što će dodatno produbiti povezanost s vašim brendom. 
     

 

5. Načelo autoriteta 

Načelo autoriteta je psihološka sklonost pojedinaca da vjeruju i slijede upute autoriteta.  
 
Što bi značilo kako iznimno važno uspostavljanje vašeg brenda kao autoritativnog glasa u vašoj niši. 
To možete učiniti tako da koristite svoje iskustvo i znanje kako biste vodili razgovor u industriji, a ne samo sudjelovali u njemu. 
   
Svoju stručnost i znanje možete pokazati (i dokazati) na sljedeće načine:  

  • Kreirajte kvalitetan, informativan sadržaj - posvetite dio svog budžeta izradi dobro istraženih i zanimljivih blogova, članaka pa čak i videa. Neka se bave potrebama i pitanjima vaše publike. Kvalitetan sadržaj koji educira i informira pokazuje vašu stručnost i daje stvarnu vrijednost vašoj publici. 
  • Održavajte webinare i radionice - koristite ove platforme za dijeljenje znanja izravno sa svojom publikom. Webinari i radionice, osobito ako su interaktivni, vas postavljaju kao autoritet u niši, a omogućuju vam i povezivanje sa svojim zajednicom u stvarnom vremenu. 
  • Koristite case study-je i priče o uspjehu - pokazivanje kako su vaši proizvodi ili usluge riješili stvarne probleme stvarnih ljudi, jača vaš autoritet i daje opipljiv dokaz vaše stručnosti. 
  • Uključite se u evente i panele - sudjelovanje na eventima u industriji kao govornik ili sudionik panela, podiže vašu vidljivost, ali i postavlja vaš brend kao jedan od glavnih izvora za rješenja problema. 
  • Redovito ažurirajte svoj sadržaj - održavanje vašeg sadržaja u tijeku s najnovijim istraživanjima, trendovima i inovacijama signalizira kako je vaš brend predvodnik (a ne sljedbenik) u industriji. 
  • Optimizirajte za tražilice (SEO) - neka vaš sadržaj bude lako vidljiv online. Upotrijebite najbolje prakse za SEO kako biste povećali svoju vidljivost u rezultatima tražilica, kako bi vas vaša publika mogla bolje pronaći (a samim time vam i povjerovati).  

 

  

6. Princip naklonosti (sviđanja) 

I sami znate kako su brendovi koji se ističu, oni koji su pronašli način za osobnu povezanost s publikom.  

Princip naklonosti odnosno sviđanja, koristi baš tu mogućnost povezivanja na osobnoj razini, za poticanje lojalnosti brendu. 
  
Korijen ovog principa je u jednostavnoj psihološkoj istini - ljudi su skloniji podržavati i kupovati brendove koji im se sviđaju i s kojima se osjećaju povezano. 
  
Ovaj se princip ne odnosi na površnu privlačnost, nego na stvaranje istinskih veza humaniziranjem vašeg brenda i njegovanjem interakcija s publikom. 
  
Svoju povezanosti s publikom možete poboljšati uz pomoć ovih strategija: 

  • Pokažite osobnost svog poslovanja - neka se vaš jedinstveni glas i osobnost čuju i vide u svakoj objavi, priči i interakciji s publikom. Bez obzira na to je li vaš ton duhovit, inspirativan ili edukativan, dosljednost u osobnosti vašeg brenda potiče prisnost kod vaše publike. 
  • Uključite se u svoju zajednicu - nemojte samo odgovarati na komentare i poruke; sudjelujte razgovorima iskreno i autentično. Postavljajte pitanja, tražite mišljenja i sudjelujte u raspravama. Autentičan angažman pokazuje vašoj publici kako iza brenda stoje stvarni ljudi, produbljujući tako njihovu povezanost s vama. 
  • Podijelite behind-the-scenes sadržaj - neka vaši pratitelji na društvenim mrežama vide “svakodnevni život” vašeg poslovanja. Sadržaj koji pokazuje što se događa u pozadini vašeg brenda, bio to proces izrade proizvoda, predstavljanje zaposlenika ili zabavne atmosfere u uredu, daje osjećaj transparentnosti i pouzdanosti. 
  • Ispričajte svoju priču - ljudi, dakle vaša publika, voli priče. Podijelite što možete o putu, izazovima i uspjesima svog poslovanja. Priče čine vaš brend prepoznatljivim i pamtljivim. 
  • Usklađivanje s ciljevima i vrijednostima – usklađivanje s ciljevima  ili vrijednostima do kojih je vašoj publici stalo, pokazuje da vaš brend predstavlja nešto više od profita. Zajednički osjećaj svrhe može poboljšati povezanost vaših pratitelja na društvenim mrežama s vašim brendom. 
        

7. Princip jedinstva 

Princip jedinstva podržava stvaranje kolektivnog osjećaja pripadnosti. U ovoj zajednici pratitelji na društvenim mrežama su aktivni sudionici koji dijele zajedničku povezanost.  
 
Ako želite da vaše poslovanje raste i napreduje, onda je prisutnost na društvenim mrežama važna; to je mjesto gdje se stvaraju značajne interakcije, a pratitelji se osjećaju dijelom nečeg većeg
  
Načini za njegovanje osjećaja pripadnosti i zajedništva s vašom publikom su: 

  • Stvorite zajednička iskustva - organizirajte događaje kako biste potaknuli sudjelovanje i interakciju na društvenim mrežama. Zajednička iskustva mogu poslužiti kao temelj za izgradnju zajednice, gdje se ljudi mogu povezati s brendom, ali i jedni s drugima na osobnoj razini. 
  • Istaknite priče svoje zajednice - podijelite priče, postignuća i izjave iz svoje zajednice. Prepoznavanje pojedinaca čini da se osjećaju cijenjenima i pokazuje potencijalnim pratiteljima opipljive prednosti pridruživanja vašoj zajednici ili grupi. 
  • Uključite se u smislene razgovore - zaobiđite (koliko maksimalno možete) automatske odgovore i uključite se u iskrene dijaloge sa svojim pratiteljima. Zatražite njihovo mišljenje, odgovorite na njihove komentare i pokažite kako i koliko cijenite njihov doprinos. 
  • Surađujte sa svojom zajednicom - potražite prilike da podržite svoje članove zajednice, bilo putem suradnje, predstavljanjem njihovog sadržaja ili ima dajte priliku u kojoj se može čuti njihov “glas”.   
  • Budite dosljedni u svojim vrijednostima i porukama -  ponovit ćemo još jednom -pobrinite se da su vrijednosti vašeg brenda jasno izražene i odražavaju se u svakom dijelu sadržaja koji dijelite. Dosljedna poruka pomaže ujediniti ljude pod zajedničkim ciljem ili sustavom vjerovanja, pojačavajući osjećaj zajedništva. 
  • Stvorite ekskluzivan “prostor” - stvorite ekskluzivne grupe ili forume gdje se vaši najangažiraniji pratitelji mogu povezati, dijeliti ideje i imati izravan pristup vašem brendu. Ovakvi prostori, iako online, nude privatnije okruženje, koje je idealno za  angažman i rast zajednice.

 
 

Povezivanje psihologije i strategije za prisutnost na društvenim mrežama 

Učinkovita prisutnost na društvenim mrežama mora imati neke elemente psiholoških načela. 
  
Istražili smo ljudsko ponašanje - reciprocitet, društveni dokaz, predanost i dosljednost, oskudicu, autoritet, naklonost i jedinstvo - svaki od njih je moćan motivator u stvaranju brenda koji duboko rezonira sa svojom publikom. 
  
Ovo nisu samo taktike; ovi principi nam pomažu razumjeti ljudsku psihu i pružaju nacrt za smisleni angažman i odanost kod vaše publike na društvenim mrežama. 
  
I sad, dok stojimo između psihologije i digitalnog marketinga, jasno je – trebate naučiti nadići tradicionalne pristupe i razviti svojevrsnu holističku strategiju usmjerenu na stvarne ljude
  
Integracija psiholoških načela zahtijeva specifičnu mješavinu kreativnosti, empatije, pa čak i predviđanja
Morat ćete vidjeti dalje od onoga što algoritam ili analitika društvenih mreža pokazuje i posegnuti u samu bit ljudske povezanosti.  
  
Ako želite izgraditi zajednicu koja napreduje, i to na istinskim interakcijama, vaša strategija društvenih mreža mora nadilaziti klasične dosadašnje objave – svaka objava, svaki story ili reel, trebaju komunicirati (u svakom smislu te riječi). 
  
Želite li iskoristiti moć psihologije na najbolji (i ispravan način), ne smijete samo biti prisutni na društvenim mrežama i objavljivati nasumično – morate njegovati taj prostor, u kojem se svaki vaš pratitelj treba osjećati viđenim, saslušanim i cijenjenim
  
I to je zapravo, budućnost marketinga društvenih mreža - okruženje bogato mogućnostima, vođeno istinskom ljudskom vezom
  
 
Kako biste najbolje iskoristili svoju online prisutnost, koristite ove principe, a ako trebate pomoć, kontaktirajte nas; tu smo za vas.